Čuveni genijalac Albert Ajnštajn rekao je: „Da imam 60 minuta da rešim problem, potrošio bih 55 minuta da ga definišem, i 5 minuta da ga rešim.“
Ima smisla, zar ne? Što bolje postavite i razumete problem, lakše ćete ga rešiti.
Osim toga, da bi kreativni proces bio uspešan, morate dobro da ga isplanirate i pratite određene korake, a da pritom ne „zatvorite“ um, niti potisnete kreativnost. Sve ovo možete da uradite uz pomoć procesa koji se naziva „Design Thinking“.
Zašto „Design Thinking“?
U današnje vreme svi mi živimo i radimo u skladu sa našim globalnim i lokalnim okolnostima. Konstantno smo izloženi kako društvenim, tako i tehnološkim promenama koje predstavljaju izazov jer dovode do stvaranja novih proizvoda, usluga, procesa ili sistema sa kojima se ranije nismo susreli.
U takvim uslovima, sve se češće pitamo šta da radimo kada stare i oprobane metodologije ne daju željena inovativna rešenja?
Design Thinking se odnosi na kreativne strategije koje ljudi koriste da bi „dizajnirali“ rešenja u različitim profesionalnim sferama. Ova metodologija preporučuje se kada se jave nepoznati ili složeni poslovni problemi, i može se realizovati kroz tri koraka:
1.Inspiracija
Ovaj korak obuhvata identifikaciju i definisanje problema. Ključno je da odgovorite na što više pitanja i tako pojasnite problem.
Ovo su neki od primera pitanja koja možete postaviti:
- Kakav je problem sa kojim se suočavamo?
- Koji je zadatak?
- Kakve su mogućnosti?
- Da li postoje neka ograničenja (i koja)?
- Šta klijent očekuje?
- Šta je krajnjem korisniku potrebno?
Savet je da posmatrate sve očima početnika, bez ikakvih predrasuda, ograničenja i straha od postavljanja pitanja. Ako radite u timu, kreirajte komfornu sredinu za svakog člana tima: slobodnu i prijatnu atmosferu koja će podsticati njihovu radoznalost i gde će imati veliku psihološku sigurnost.
2. „Ideacija“
Otključajte svoj kreativni potencijal! Sada kada imate definisan problem sa kojim se suočavate, možete otpočeti sa procesom brainstorminga-a, odnosno iznošenja ideja.
Kada završite sa prezentacijom raznih rešenja, možete izabrati najbolje ideje zajedno sa vašim timom. Predlog je da dizajnirate prototipe, koji će pomoći da isprobate svoje ideje i predstavite ih osobama koje nisu uključene u proces.
3.Implementacija
U ovoj fazi bira se najbolja ideja i važno je da klijent (eksterni ili interni) i krajnji korisnik uoče sve prednosti koje su predložene. Šta bi još trebalo da imate na umu? Tim osmišljava ideju, lider usmerava i motiviše.
Idealno bi bilo kada bi ovi profili ljudi činili vaš tim:
- empatične osobe (koje treba da razumeju klijenta, krajnjeg korisnika i ostale članove tima)
- ljudi sa integrativnim razmišljanjem
- optimisti (oni koji ne ometaju proces zbog neke vrste neuspeha)
- istraživači (ljudi koji su spremni da probaju nešto novo)
- saradnici (spremni da slušaju i pruže pomoć).
Za kraj,predlažemo nekoliko pitanja za razmišljanje:
1.Koju ulogu u timu smatrate da vi imate?
2.Koji je to problem koji znate da morate da rešite a odlažete ga?
3.Gde “zapnete” prilikom kreiranja rešenja?
Putevi „od ideje do realizacije“ se razlikuju i stvar su vašeg izbora, mi vam preporučujemo „design thinking“ rutu zbog njene jednostavnosti i efektivnosti. Srećno! 😉
Autor teksta:
Vesna Požarev, trening ekspert za „soft skills“ programe razvoja, NIS Gazprom Neft