Sve više je reči o liderskim veštinama i ulozi koju igraju kod svake mlade osobe u potrazi za novim iskustvom. Bilo da tragamo za novim poslom, unapređenjem na poslu ili praksom, neko će barem jednom dovesti u pitanje naše liderske sposobnosti i koliko nas one kvalifikuju za poziciju kojoj težimo.
Pre nego što se upustimo u testiranje naših liderskih sposobnosti i procenimo kakvi smo mi lideri, zapitajmo se šta tačno podrazumeva pojam liderske veštine i koji su to načini na koje možemo da utičemo na njih.
Kako naš dobar prijatelj Wikipedia objašnjava, „Liderske veštine predstavljaju skup veština koje su naročito potrebne na upravljačkim, menadžerskim i svim drugim pozicijama koje podrazumevaju vođenje tima saradnika“.
A ako ćemo baš da ih konkretizujemo, u liderske veštine spadaju:
- Donošenje odluka
- Motivisanje drugih
- Delegiranje zadataka
- Evaluacija obavljenih zadataka
- Supervizija/upravljanje
- Rešavanje problema
i slične veštine koje se upravo stiču kroz praktično iskustvo. Da li je neophodno da budemo menadžeri da bismo stekli sve ove veštine? Naprotiv, otkrili smo jedno zanimanje i zanimljivu disciplinu koja u najvećoj meri može podstaći tvoje liderske veštine i pripremiti te za buduće prilike.
4 načina na koja podučavanje podstiče tvoje liderske veštine
Podučavanje, predavanje, tutorisanje – puno sinonima za jedan pojam koji predstavlja prenošenje znanja u bilo kojoj oblasti. Davno je prevaziđeno verovanje da učitelji i predavači moraju imati akademsku osnovu u obrazovanju kako bi nosili to zvanje.
Današnje okuženje u kom se studenti javljaju kao glavni izvor znanja za svoje vršnjake, a jedan od najpopularnijih poslova za mlade jeste držanje časova stranog jezika putem Interneta, pokazuju nam kolika je zapravo moć znanja i kako nije nophodno biti apsolutni stručnjak u nečemu kako bi pomogao onome ko zna manje.
Takve prilike dovele su do toga da sve više mladih ljudi barem u nekom periodu svog života određeno vreme posveti podučavanju. Nalazeći se u učionicama i školama, svaka mlada osoba nalazi se pred izazovom koji iziskuje da razvije neverovatne organizacione veštine i veštine upravljanja vremenom, kao i da nauči da vodi i razvija druge mlade ljude, ukazuje im na njihove snage i uči ih da postanu bolji sa svakim sledećim zadatkom. Zvuči poznato, zar ne? Evo 4 konkretna primera kako su liderske veštine i veštine predavanja uzajamno povezane.
1. Svaki učitelj mora da ima jasnu viziju
Na početku svake školske godine, svaki profesor mora da ima jasnu viziju i konkretne merljive ciljeve gde želi da vidi svoje odeljenje na kraju školske godine. Pitanja poput: šta želim da razvijem kod svojih učenika, šta je potrebno da nauče, kakva ponašanja želim da vidim i na koji način najbolje da ih podržim na ovom putu, su samo neka od onih koja prolaze kroz glavu svakom predavaču na početku njegovog ili njenog iskustva.
Kao i menadžeri, svi profesori jasno vide u kom smeru žele da vode svoj tim (odeljenje) i koji cilj (uspeh) žele da postignu u određenom vremenskom periodu.
2. Strateško razmišljanje je sastavni deo svakog radnog dana jednog učitelja
Postavljanje ciljeva za određenu školsku godinu ili trajanje takozvane „teaching“ prakse je samo prvi korak na ovom liderskom putovanju. Svako ko radi sa decom na unapređenju njihovog znanja i veština svakodnevno se nalazi u situaciji da donosi streteške odluke i definiše kratkoročne ciljeve za svoje učenike koji će doprineti tome da oni do kraja predviđenog roka ostvare predviđen napredak.
Bilo kakav vid podučavanja ili predavanja nije jednostavan posao, niti se odnosi samo na relaciju sa učenicima. Profesori, slično kao i menadžeri, na dnevnom nivou razmišljaju o tome šta će raditi i na koji način će raditi sa različitim zainteresovanim stranama – drugim profesorima, roditeljima, nevladinim organizacijama i direktorom ustanove.
3. Sticanje poverenja kod učenika je najbolji način da naučiš da gradiš jake poslovne veze
Svi smo tokom obrazovanja imali bolje i lošije profesore – one čijim časovima smo se radovali i one za koje smo jedva čekali da nam više ne predaju. Složićemo se da to nikada nije imalo veze sa nivoom njihovog znanja i konkretnim stvarima koje smo naučili od njih, već isključivo sa odnosom koji su oni izgradili sa nama i na samom kraju, poverenjem koje smo imali u njih.
Steći poverenje od grupe mladih ljudi koja tek uči i spoznaje šta poverenje znači jeste veliki izazov, ali definitivno izazov vredan savladavanja. Zamisli koliko lako bi ti bilo da izgradiš jaku poslovnu vezu sa odraslom osobom nakon što si uspeo/la da se povežeš sa čitavom grupom mladih ljudi koji najčešće dolaze iz različitih sredina i različitih kultura, a ono čemu ti težiš često nema veze sa njihovim trenutnim aspiracijama. Takvo iskustvo je nešto što nezamenljivo i nenadoknadivo utiče na tvoju karijeru i tvoje buduće poslovne poduhvate, a svaki dobar menadžer zna da su poslovni kontakti jedan od najvažnijih resursa za uspeh.
4. Da bi mogao da podučavaš nekoga, konstantno moraš da učiš i da radiš na sebi
„Učiti, učiti i samo učiti“, a mi dodajemo i podučavati i uživati u svemu tome. Svaki uspešan menadžer zna da konstanto mora da radi na sebi i na svom ličnom i profesionalnom usavršavanju, a nije li to upravo u opisu posla svakog profesora?
Živimo u vremenu kada su informacije dostupne skoro svima na svetu u veoma kratkom vremenskom periodu što zvuči sjajno, ali u drugu ruku i pomalo zastražujuće za one od kojih se očekuje da znaju najviše. Zamisli ulazak u učionicu i susret sa pitanjem na koje nemaš odgovor.
To je strah sa kojim se susreću svi profesori, ali i svi menadžeri kada počinju da vode tim. Upravo taj strah je najveći izvor motivacije i za menadžere i za profesore da konstanto rade na sebi, uče i usavršavaju se kako bi mogli da pruže svo neophodno znanje i informacije ljudima koje vode i kojima su glavni uzor.
Stavljanje sebe u ovakvu situaciju neopsivo će ti olakšati početak rada na menadžerskoj poziciji jer ćeš već imati iskustva i dovoljno samopouzdanja za siguran nastup, brzo i efikasno rešavanje problema, a težnja ka tome da konstantno budeš bolji/a nego juče obezbediće ti velike stvari u karijeri.
Zašto je podučavanje najbolja stvar koju možeš da uradiš za svoju karijeru
Ovakvu kombinaciju izazova i zadataka ne možeš da pronađeš u svakoj profesiji niti na svakom radnom mestu. Imati priliku da vodiš veliku grupu ljudi, da ih podučavaš i razvijaš, i oblikuješ na njihovom razvojnom putu je velika privilegija i nešto što se dobija isključivo na visokim menadžerskim pozicijama i radom u obrazovnim institucijama.
Podučavanje ili predavanje u bilo kom obliku – da li je to strani jezik, egzaktna nauka ili neka meka veština će ti definitvno pomoći da stvoriš određene prilike u svojoj karijeri, nevezano za oblast u kojoj je gradiš.
Ukoliko se nekad zapitaš „Da li ovo sve ima smisla?“ ili „Da li mi je ovo sve stvarno značajno?“ – što su dobra pitanja kojih se treba dotaći s vremena na vreme, samo se seti toga da se liderstvo, kao i podučavanje, svodi na to da obezbediš drugima priliku da budu najbolja verzija sebe, a da je to samo po sebi jedan od najvećih izazova u radu sa ljudima, ali i najveće zadovoljstvo koje neki posao može da donese.
Obezbediti sebi ovakvu priliku za usavršavanje je lako i svima dostupno. Poseti aiesec.org.rs/global-talent i popuni prijavu. U roku od 24h javiće ti se neko iz organizacije ko će ti pomoći da nađeš najbolju priliku za sebe da razviješ liderske veštine. Srećno!