fbpx
Gen Z & poslovni svet

Gen Z & poslovni svet

  • Delhaize Serbia
  • Delhaize Serbia

Čini nam se kao da je juče bilo kada su pripadnici ove generacije bili deca, a danas su već studenti, odrasli ljudi i naši saradnici. Ali to znate i sami, jer ste upravo vi deo te generacije.

Dok ste odrastali hiljade stručnjaka širom sveta su pokušavale da predvide vaše stavove, da procene kako ćete uticati na svet kakav smo u tom trenutku poznavali, kako ćete se razlikovati od prethodnih generacija, šta će biti vaši interesi, šta ćete da kupujete, koje vrednosti ćete da stavite u fokus. Kompanije su studiozno proučavale te izveštaje, pokušavajući da se pravovremeno prilagode i približe vam svoje proizvode, usluge, ali i sebe kao poslodavce. Ipak, ovo nije tekst o tome šta poslodavci treba da znaju o vama. Ovo je tekst šta vi treba da znate o njima i kako vi možete da se prilagodite poslodavcima na obostrano zadovoljstvo.

  1. Saznajte sve što se saznati može

Ovaj savet nije baziran tome što ste deo generacije Z, već činjenici da ste mladi profesionalci na pragu svoje karijere. Važno je da od početka birate kompanije koje će vam omogućiti profesionalni razvoj i pružati podršku u prvim profesionalnim koracima. Kada pronađete praksu ili poziciju koja vas zanima, potrudite se da dođete do što veće količine informacija o kompaniji, iskustvima (mladih) ljudi koji u njoj rade, načinima na koje kompanija doprinosi zajednici i društvu. Sve ovo će vam značiti da napravite dobar izbor poslodavca.

Kada sam bila u potrazi za prvim poslom, dogodilo mi se da, zanesena imenom kompanije, ne razmotrim ostale faktore. Kao što zaključujete, nisam se preterano dugo zadržala tu. Mnoštvo mojih tadašnjih kolega jeste, jer su se pronašli u toj kulturi. Zato danas, kada razgovaram sa studentima na različitim događajima ili radionicama, uvek dajem sve od sebe da što bolje dočaram kako je to raditi u Delhaize Serbia. Ja sam potpuno ispunjena na svom poslu, zahvalna na svakom novom danu sa svojim kolegama, a vrednosti Delhaize Serbia živim i u privatnom životu. Sve ovo želim i vama pa tako ističem naše vrednosti, delim svoja iskustva i anegdote, odgovaram i na vaše nedoumice, kako bih vam pomogla da kreirate što realniju sliku i sami donesete odluku.

  1. Vi i kompanije već delite mnoštvo vrednosti i ciljeva

Vi ste nosioci promena koje su se počele dešavati još dok ste bili deca.

Niste izabrali karakteristike kojim ste opisani u izveštajima pomenutim na početku teksta. One su pre svega odgovor na dešavanja u svetu oko vas i globalne društvene promene. Na primer, vaša težnja da imate dovoljno vremena i za privatan život i da se stres na poslu maksimalno redukuje, je prirodan ishod burnout kulture koju su omogućile prethodne generacije stremeći ka poslovnoj sigurnosti i uspehu pre svega. Ali toga su odavno svesne i kompanije, uključujući i Delhaize Serbia, pa tako uvek tražimo načine da dodatno podržimo naše zaposlene u postizanju tog balansa između privatnog i poslovnog.

Vi znate šta tražite kod potencijalnog poslodavca, a potencijalni poslodavac iskustveno zna da su to stvari koje su u ovom trenutku, uzimajući sve eksterne faktore u obzir, potrebne zaposlenima i vredno radi na unapređivanju kompanijske kulture u tom pravcu.

  1. Kultura se ne prilagođava jednoj generaciji

Ipak, ne postoji velika kompanija u kojoj rade ljudi koji pripadaju samo jednoj generaciji. Zaposleni su individue za sebe, a zajedno čine i svakodnevno unapređuju kulturu kompanije koja počiva na jedinstvenom setu vrednosti zajedničkom svim zaposlenima. Zato, kada se kompanija priprema za dolazak nove generacije kolega, ona ne može (i ne treba) da donese odluku da će sada u potpunosti da promeni svoju kulturu i način poslovanja kako bi bila privlačna novim generacijama.

Ono što kompanije mogu i ono što (žele da) rade je da idu u korak sa vremenom. Osluškuju potrebe svojih kolega i mladih na tržištu rada kako bi pružile najbolje prilike svim svojim zaposlenima. Odgovaraju na potrebe generacije Z, ali i ostalih zaposlenih, povećavanjem fleksibilnosti u radu, bilo kroz fleksibilno radno vreme ili uvođenjem novih tehnologija. Postaju inovativne, što otvara vrata vašoj generaciji, poznatoj po kreativnosti i motivaciji, da podelite svoje načine razmišljanja, predložite nove ideje.

Ovo su samo dva primera, koja su aktuelna i u Delhaize Serbia. Osim toga, na vašu radoznalost i globalnu svest odgovaramo kroz veliki broj različitih vidova saradnje sa kolegama iz drugih svetskih brendova naše Ahold Delhaize porodice. Težnju da budete uvek povezani i razmenjujete najbolje ideje sa svojim kolegama možete da realizujete u Mladi Delhaize Serbia zajednici. Kao deo ove grupe, postajete povezani sa ostalim članovima, delite iskustva, pohađate različite događaje koji vam omogućavaju da učite od naših lidera i pri tom se odlično zabavljate.

Vašu želju za kontinuiranim razvojem ostvarujemo kroz naša dva talent programa Find Your Place i Retail Management Traineeship, koji vam pružaju sjajnu osnovu za profesionalni rast i širinu u razumevanju naše industrije. U sklopu tih programa radite u stručnim timovima okruženi dobrom, pozitivnom energijom, pod vođstvom mentora od kojih ćete upijati znanje i iskustvo. Pažljivo pratimo napredak svih naših kolega i predviđamo njihove potrebe za usavršavanjem, zajedno sa njima postavljamo razvojne ciljeve i podržavamo ih u realizaciji.

  1. Tehnologija je vaša prednost

Timovi stručnjaka u različitim sektorima u kompanijama kako u zemlji, tako i širom sveta, svakodnevno rade na identifikaciji procesa i promena koje mogu da se unaprede koristeći različite savremene tehnologije i na taj način donesu unapređenja i dodatna pojednostavljenja u načinu poslovanja.

Pre nekoliko dana sam bila na sastanku gde je tokom brainstorminga jedan kolega pomenuo da treba da uzmemo u obzir određenu aplikaciju u koju, kako je naglasio, ni on sam nije naročito upućen. Ja, koja još uvek pisanje svojih godina počinjem brojem 2, sam se osetila tako staro jer nikada nisam čula za nju. Kasnije sam potražila tu aplikaciju online, čitala o njoj, instalirala je, ali ni u trenutku pisanja ovog bloga nisam načisto sa njenom upotrebom. Upravo tu, u vašoj informisanosti i nepoznavanju sveta bez pametnih telefona i savremenih tehnologija leži vaša prednost čak i nad nama, famoznim milenijalcima.

Konstantna trka u razvoju novih tehnologija, u poboljšanju načina poslovanja i u ostvarivanju konkurentske prednosti je sve teža i neizvesnija, ali od presudne važnosti. Delhaize Serbia ima za cilj da zadrži lidersku poziciju na tržištu i zato verujemo da će vaša domišljatost i ideje pomoći našim stručnjacima i doprineti ostvarenju ciljeva naše kompanije.

Na kraju, važno je da imate na umu da vaši budući poslodavci žele da ispunjavaju sva očekivanja koja imate od njih i pruže sve prilike koje su vam potrebne. Vaše buduće kolege starijih generacija takođe žele da vas podrže. Ali nijedna promena ne dolazi preko noći, pa će tako možda neke kompanije trebati malo više vremena da u određenim aspektima dosegnu vaše visoke standarde. Faktora je mnogo, od društva u kom živimo, preko svesti o važnosti pojedinačne promene, do konkretnih stvari poput veličine i resursa kompanije.

Ono što vi možete da uradite je da koristite smernice iznad, da budete strpljivi i da generacijske podele, koliko god one bile zanimljive, ostavite po strani. Ipak su to opšti stereotipi koji nikog od nas ne definišu kao pojedinca i ne određuju naš put.

Jelena Novarlić
Employer Branding Expert

AIESEC HUB, Karijera, Liderstvo