fbpx
Kako da povećam doprinos i efikasnost na poslu?

Kako da povećam doprinos i efikasnost na poslu?

  • NIS Gazprom Neft
  • NIS Gazprom Neft

Koliko ste efikasni u obavljanju svog posla?

Planiranje aktivnosti na dnevnom nivou zvuči jednostavno, ali šta kada zadatke treba postaviti po prioritetu, preovladati „kradljivce vremena“ i uspostaviti čuveni balans između poslovnih i privatnih obaveza i aktivnosti?

Sa Danijelom Nedić, predavačem i ekspertom u oblasti efikasnosti u obavljanju posla, razgovarali smo o zanimljivim i uvek aktuelnim temama unapređenja lične efikasnosti.

U čemu je razlika između pojmova lične efikasnosti i ličnog doprinosa?

– Lični doprinos ogleda se u svim našim aktivnostima u radnom okruženju – od toga kako komuniciramo interno i eksterno, koliko smo kompetentni za ono što radimo, kao i koliko smo profesionalni u obavljanju našeg posla, kako se odnosimo prema svojim kolegama, nadređenim, klijentima… Sve ovo dovodi do određenih rezultata i pokazuje stepen naše efikasnosti, odnosno koliko je to sve u korelaciji sa postavljenim ciljevima, komuniciranim standardima i očekivanjima od naše pozicije.

Kako najbolje možemo sami sebe da procenjujemo – koje su naše snage i slabosti?

– Za procenu snaga razmislite o sledećim pitanjima:

  1. U čemu ste posebno uspešni?
  2. Šta je to što radite dobro?
  3. U kojim situacijama se dobro osećate?
  4. Koje su vaše vrednosti?
  5. Kako navedene vrednosti utiču na vaše ponašanje?
  6. Koja znanja imate i kako je to vaša snaga?
  7. Šta najviše doprinosi vašim uspesima?
  8. Koje ste veštine brzo naučili?
  9. Koji deo posla radite bolje od drugih?

Za definisanje slabosti mogu vam pomoći sledeća pitanja:

  1. Šta vas sprečava da živite život/radite posao koji želite?
  2. Šta vas je sprečilo da date svoj maksimum u određenim situacijama?
  3. Šta izgleda kao vaša mana?
  4. Koja ograničavajuća uverenja vas sprečavaju da napredujete?
  5. U kojim oblastima vam nedostaju znanja neophodna za dalji napredak?
Koliko je važna vertikalna komunikacija (na relaciji niže pozicije sa višim, odnosno zaposleni – rukovodioci i obrnuto), do koje mere ona utiče koliko možemo samostalno da doprinesemo uspehu kompanije i da li nas motiviše/demotiviše kada ta podrška izostane?

– Brojni su faktori koji utiču na to koliki doprinos dajemo uspehu kompanije svakodnevno. Vertikalna komunikacija sasvim sigurno može da utiče na to koliko doprinosimo uspehu kompanije. Ova vrsta komunikacije spada u spoljašnje motivatore, pored plate, beneficija, radnog okruženja…

Rukovodioci su veoma često model ponašanja zaposlenima i mogu ostvariti uticaj na njih. Pored toga, postoje unutrašnji motivatori koji nas pokreću u obavljanju posla.

U njih spadaju:

  • volim posao koji radim,
  • volim da učim i razvijam svoja znanja i veštine,
  • želim da napredujem,
  • uspeh je moj pokretač,
  • svaki zadatak je prilika da procenim i
  • unapredim sebe

Veoma je važno da svako proceni šta ga pokreće u obavljanju svakodnevnih aktivnosti, s tim da brojna istraživanja ukazuju na to da su unutrašnji pokretači dobitna kombinacija. Ukoliko su nam jači unutrašnji pokretači, bićemo zadovoljniji, zdraviji, produktivniji i sasvim sigurno lični doprinos se neće dovoditi u pitanje.

Šta možemo uraditi da održimo/povećamo nivo individualnog doprinosa uspehu kompanije?

– Imam nekoliko preporuka za vas:

  • kreirajte lični razvojni plan, stalno mu se vraćajte i proveravajte šta ste realizovali, šta ne,
    šta možete drugačije
  • negujte pozitivan stav u svemu što radite*preuzmite odgovornost za rečeno, urađeno, neurađeno, napravljenu grešku
  • budite proaktivni, posvećeni, fokusirani, istrajni, motivisani i fleksibilni
  • uvek imate izbor kako ćete reagovati, odnosno koju ćete odluku doneti
  • pretvorite unutrašnjeg kritičara u unutrašnjeg mentora
  • izađite iz zone konfora – bez toga nema rasta
  • promena će uvek biti, nezavisno da li se vama to dopada ili ne.

Odaberite da li ćete upravljati promenama, ili će one upravljati vama.

 

Tekst priredila Danijela Nedić, predavač i ekspert u oblasti efikasnosti u obavljanju posla

AIESEC HUB