Koliko ste efikasni u obavljanju svog posla?
Planiranje aktivnosti na dnevnom nivou zvuči jednostavno, ali šta kada zadatke treba postaviti po prioritetu, preovladati „kradljivce vremena“ i uspostaviti čuveni balans između poslovnih i privatnih obaveza i aktivnosti?
Sa Danijelom Nedić, predavačem i ekspertom u oblasti efikasnosti u obavljanju posla, razgovarali smo o zanimljivim i uvek aktuelnim temama unapređenja lične efikasnosti.
U čemu je razlika između pojmova lične efikasnosti i ličnog doprinosa?
– Lični doprinos ogleda se u svim našim aktivnostima u radnom okruženju – od toga kako komuniciramo interno i eksterno, koliko smo kompetentni za ono što radimo, kao i koliko smo profesionalni u obavljanju našeg posla, kako se odnosimo prema svojim kolegama, nadređenim, klijentima… Sve ovo dovodi do određenih rezultata i pokazuje stepen naše efikasnosti, odnosno koliko je to sve u korelaciji sa postavljenim ciljevima, komuniciranim standardima i očekivanjima od naše pozicije.
Kako najbolje možemo sami sebe da procenjujemo – koje su naše snage i slabosti?
– Za procenu snaga razmislite o sledećim pitanjima:
- U čemu ste posebno uspešni?
- Šta je to što radite dobro?
- U kojim situacijama se dobro osećate?
- Koje su vaše vrednosti?
- Kako navedene vrednosti utiču na vaše ponašanje?
- Koja znanja imate i kako je to vaša snaga?
- Šta najviše doprinosi vašim uspesima?
- Koje ste veštine brzo naučili?
- Koji deo posla radite bolje od drugih?
Za definisanje slabosti mogu vam pomoći sledeća pitanja:
- Šta vas sprečava da živite život/radite posao koji želite?
- Šta vas je sprečilo da date svoj maksimum u određenim situacijama?
- Šta izgleda kao vaša mana?
- Koja ograničavajuća uverenja vas sprečavaju da napredujete?
- U kojim oblastima vam nedostaju znanja neophodna za dalji napredak?
Koliko je važna vertikalna komunikacija (na relaciji niže pozicije sa višim, odnosno zaposleni – rukovodioci i obrnuto), do koje mere ona utiče koliko možemo samostalno da doprinesemo uspehu kompanije i da li nas motiviše/demotiviše kada ta podrška izostane?
– Brojni su faktori koji utiču na to koliki doprinos dajemo uspehu kompanije svakodnevno. Vertikalna komunikacija sasvim sigurno može da utiče na to koliko doprinosimo uspehu kompanije. Ova vrsta komunikacije spada u spoljašnje motivatore, pored plate, beneficija, radnog okruženja…
Rukovodioci su veoma često model ponašanja zaposlenima i mogu ostvariti uticaj na njih. Pored toga, postoje unutrašnji motivatori koji nas pokreću u obavljanju posla.
U njih spadaju:
- volim posao koji radim,
- volim da učim i razvijam svoja znanja i veštine,
- želim da napredujem,
- uspeh je moj pokretač,
- svaki zadatak je prilika da procenim i
- unapredim sebe…
Veoma je važno da svako proceni šta ga pokreće u obavljanju svakodnevnih aktivnosti, s tim da brojna istraživanja ukazuju na to da su unutrašnji pokretači dobitna kombinacija. Ukoliko su nam jači unutrašnji pokretači, bićemo zadovoljniji, zdraviji, produktivniji i sasvim sigurno lični doprinos se neće dovoditi u pitanje.
Šta možemo uraditi da održimo/povećamo nivo individualnog doprinosa uspehu kompanije?
– Imam nekoliko preporuka za vas:
- kreirajte lični razvojni plan, stalno mu se vraćajte i proveravajte šta ste realizovali, šta ne,
šta možete drugačije - negujte pozitivan stav u svemu što radite*preuzmite odgovornost za rečeno, urađeno, neurađeno, napravljenu grešku
- budite proaktivni, posvećeni, fokusirani, istrajni, motivisani i fleksibilni
- uvek imate izbor kako ćete reagovati, odnosno koju ćete odluku doneti
- pretvorite unutrašnjeg kritičara u unutrašnjeg mentora
- izađite iz zone konfora – bez toga nema rasta
- promena će uvek biti, nezavisno da li se vama to dopada ili ne.
Odaberite da li ćete upravljati promenama, ili će one upravljati vama.
Tekst priredila Danijela Nedić, predavač i ekspert u oblasti efikasnosti u obavljanju posla