fbpx
Put kroz marketing

Put kroz marketing

  • NIS Gazprom Neft
  • NIS Gazprom Neft

Sa marketingom sam se prvobitno susrela na završnoj godini studija psihologije, počevši da radim kao anketar i intervjuer za jednu istraživačku agenciju.  Pogađate – ovo je bio dodir sa tek jednom oblašću marketinga – sa istraživanjem potrošača, od koga počinje i sa kojim se završava jedan marketing projekat. Početak predstavljaju procesi planiranja i definisanja strategije do kojih dolazimo na osnovu istraživanja; na kraju projekta sprovodimo proces evaluacije efektivnosti sprovedenih marketinških aktivnosti, koje takođe dobijamo istraživanjem.

Istraživanja, koja su mi bila poznata iz nekoliko predmeta na fakultetu, tada su za mene dobila praktični smisao. Od razmišljanja kako najbolje “premeriti temu” koja nas zanima, kako postaviti nacrt istraživanja, koje tehnike koristiti, kako napraviti uzorak i sprovesti istraživanje na terenu, do obrade podataka i prikazivanja rezultata naručiocima – čitav set poslova jednog istraživača mi se veoma dopao, pa sam se otvorila za profesiju o kojoj do tada nisam razmišljala.

Moja tadašnja agencija prepoznala je interesovanje koje sam razvila, pa smo se brzo “uklopili” ☺ – počela sam da radim kao menadžer projekata istraživanja potrošača. Ovakav “career path” bih inače preporučila svima koje zanima marketing – agencija sa honorarnim poslovima ima dovoljno. Budite proaktivni i krenite da učite o poslu kroz ovakve, prve korake, koji su i odličan način da vas primete oni koji vas kasnije mogu zaposliti. Videćete koliko znači perspektiva nekog ko je prošao sve korake posla. 

Zašto su zapravo istraživanja potrošača toliko važna?

Kroz posao istražavača naučila sam da razmišljam i komuniciram jasno i precizno, da postavljam pitanja i dajem odgovore, da preispitujem i sagledavam stvari iz različitih perspektiva, strukturišem ideje i pravim smisao od gomile raznorodnih podataka. 

Dajući nam jasnu sliku potrošača, istraživanja su osnov dobrog donošenja odluka u biznisu: ko su potrošači, šta ih motiviše, kakve su im navike, stavovi i odnos spram brenda, proizvoda ili usluge, kako razumeju poruke koje im šaljemo, koliko su im one bitne i samim tim da li su dobro postavljene… U tom smislu, slušajući i razumevajući potrošače, brend eksperti prave strategije pozicioniranja brendova koji treba da zadovolje postojeće potrošačke potrebe, kao i da anticipiraju one buduće. 

Kako izgleda marketing danas i čime se zapravo bave marketinški stručnjaci?

Nema sumnje da šanse da preživimo na tržištu kao brend danas direktno zavise od toga koliko razumemo potrošače i koliko koristimo marketing na način koji je zasnovan na razumevanju potrošača. Znamo i to da je “danas” mnogo drugačije nego “juče” – u svetu ubrzanih informacija, ubrzanih potrošača izmenjenog ponašanja i vrednosti, marketing je višeslojan kao nikad ranije.  

Da bi uspeli danas nije dovoljno da budemo “customer centric” – potrebno je da budemo “customer obsessed” (poslušajte jednom Jeff Bezos-a). Samo opsesivno i zilotski posvećeno bavljenje potrošačem obezbeđuje život brendu, a samo potrošač (i ništa drugo do potrošača) može biti cilj ne samo marketinga, već i celokupnog bizinisa. 

Marketing pred sobom danas ima da “uhvati” skoro pa neuhvatljivog customer-a: osim što je “customer” široka kategorija (direktni korisnici, stejkhodleri i zaposleni, kao i svi oni koji utiču na brend), on se nalazi svuda (online, na tradicionalnim ali i specifičnim “touch point-ima” zavisnim od industrije), a paradoksalno – sve mu je teže prići (usled zatrpanosti informacijama). 

Spram ovog možete jasno da zamislite čime se zapravo sve bavi marketing i koliko može da bude širok: od istraživanja koja isporučuju razumevanje potrošača, preko advertajzinga kojim kreiramo poruke i komuniciramo sa potrošačima, “trade” marketinga koji na mestu susreta sa potrošačem kreira iskustvo i komunikaciju, media buying-a kojim plasiramo oglase kroz odgovarajuće medije (što se danas dešava u real time-u kroz tzv. programmatic media buying), do “digital” marketinga kojim aktiviramo digitalne kanale i stupamo u najintenzivniju interakciju sa potrošačem… Sve ovo jesu i oblasti marketinga koje mogu da vam daju ideje za preciznije usmerenje šta tačno u vezi marketinga vas najviše zanima.  

Koji su glavni trendovi u marketingu danas? 

Glavni trendovi su i dalje data, digital marketing i sve što je vezano za real time interakciju i komunikaciju (poput programmatic media buying-a), ali to zavisi i od vrste industrije. U industrijama koje npr. nemaju mogućnost ATL (“above the line”) ili digital komunikacije, BTL (“below the line”), trade marketing i cela oblast “customer experience” je doveden do savršenstva. 

I na kraju, kako izgleda tvoj posao u NIS-u? 

U NIS-u se bavim korporativnim marketingom, što je specifično obzirom da u Srbiji nema mnogo kompanija koje održavaju i ovu funkciju – uglavnom se marketing iscrpljuje kroz brend ili potrošački marketing, a o korporativnom brendu se brinu odeljenja korporativnih poslova kroz odnose sa stejkholderima.

Kako je NIS kao kompanija brend za sebe, baš kao i njegovi potrošački brendovi (goriva i benzinske stanice), jasna je potreba za menadžmentom imidža i reputacije kompanije i kroz korporativni marketing. 

U toj ulozi, mi vodimo računa o brendu NIS na sličan način na koji se to radi za potrošačke brendove – imamo svoje KPI-eve, strategije i planove, ciljne grupe i aktivnosti kojim ih adresiramo… Alati kojima se služimo najvećim delom se poklapaju sa potrošačkim, a specifičnost je da na raspolaganju imamo i CSR aktivnosti i sponzorstva kao dodatna sredstva menadžmenta reputacije kompanije. Upravo ova dva segmenta i jesu najbolji deo mog posla.   

Poruka za kraj? 

Osim pokušaja da ilustrujem integrativnost marketinga i to koliko prostora i mogućnosti on pruža, moja glavna poruka je da za koju god oblast da se opredelite, ne zaboravite da je ona samo jedan izbor, pa dajte sebi prostora da produbljujete svoje iskustvo i menjate “marketinge” kako biste bolje razumeli i sebe i svoja interesovanja.  ☺

 

Autor teksta:

Marija Radovanović, Menadžer za korporativni brend

AIESEC HUB, Karijera