fbpx
WORKBALANCE – Magija ili nauka?

WORKBALANCE – Magija ili nauka?

  • Delhaize Serbia
  • Delhaize Serbia

Kako balansirati vreme posvećeno poslu ili fakultetu, porodici, prijateljima, svojim malim zadovoljstvima je uvek aktuelno pitanje. Bilo da ste već na nekoj praksi, imate posao ili „samo“ studirate, pronađite par minuta da pročitate ovaj tekst do kraja. Sigurni smo da će vam naše smernice biti od koristi.

Zamislite da imate svoju porodicu, tu su suprug(a), deca, kućni ljubimac. Na poslu radite na velikom projektu. Stvari su se malo zakomplikovale jer su iskrsle nepredviđene okolnosti, rokovi su sve bliže i ako ste iskreni prema sebi, priznajete da ste prilično pod stresom, naročito jer vam je stalo do tog projekta i na ličnom nivou. Ipak, odlučni ste da radite na svom worklife balansu i zato nakon tačno 8 časova na poslu, zatvarate laptop i okrećete se porodici. Provešćete nekoliko sati sa njima, a potom na spavanje u tačno definisano vreme kako biste spavali neophodnih 8 časova.

Da li ste vi iz ovog primera pronašli balans između privatnog i poslovnog života? Ako ste bili opušteni, ako niste razmišljali o poslu, ako se osećate ispunjeno zbog druženja sa porodicom, ako ste lako zaspali i osećate se zadovoljno bez obzira na stres koji vas čeka sutra, čestitamo, vi ste pronašli balans između privatnog i poslovnog života. Ukoliko ste ipak slagali kocke sa decom, a u glavi rešavali najnoviji izazov na projektu ili krišom pravili to-do listu na telefonu, ta savršeno precizna podela vremena nije donela nikakav balans.

Dakle, balans privatnog i poslovnog života nije magična formula niti postoji univerzalni kalup koji će vam obezbediti balans. Nije ni nedostižna floskula koliko god se nekada tako činilo.

U suštini, to je vaš lični osećaj da ste svoje vreme poklonili svakoj oblasti života do koje vam je stalo u meri koja vam je potrebna. Ponekada će to značiti da ste prepoznali da u tom trenutku treba da posvetite više vremena poslu, a nekada da svoj fokus prebacite pre svega na privatan život.

Verovatno se pitati zašto onda sve kompanije pričaju o tome kako omogućavaju balans između privatnog i poslovnog života, ako je u pitanju lični osećaj i zašto se to od poslodavaca očekuje? Uloga poslodavaca, odnosno individualnih nadređenih je upravo to, da vama omogući da imate balans. Da vas ne opterećuju sa više zadataka nego što možete da iznesete za 8 sati dnevno, da vas ne kontaktiraju van radnog vremena i pruže dovoljno fleksibilnosti da možete svoj rad da prilagodite i privatnim faktorima.

Osnovno što treba da znate je da je balans između privatnog i poslovnog života n e o p h o d a n. Neophodan je za vaše fizičko i mentalno zdravlje, za vaše privatne i poslovne odnose, ali i vaš uspeh na poslu. Možda deluje kontradiktorno da ako veći fokus stavite na privatni život postajete uspešniji i na poslu, ali zar to nije predivna, skoro magična, srećna okolnost? Nije, to je naučno dokazana činjenica, ali sa jednom začkoljicom. Stvar je u fokusiranju na prave vrednosti u vašim privatnim životima. Ako ste ispunjeni i srećni, vi imate energiju, motivaciju i elan za sve.

  1. DEFINIŠITE PRIORITETE

Scrollovanje kroz Instagram neće pomoći vašem ličnom i profesionalnom razvoju, jer nije ni korisno ni produktivno. Ono što jeste i korisno i produktivno je da izdvojite vreme da vežbate, da se zdravo hranite, spavate dovoljno, budete sa svojim porodicama, pohađate (online) kurseve, čitate. To su samo primeri onih pravih vrednosti koje smo gore pomenuli, a te vrednosti, uz posao, moraju da se pronađu na vašoj listi životnih prioriteta.

  1. SPOJITE VAŠE PRIVATNE I POSLOVNE OBAVEZE NA JEDNU LISTU

Svakodnevno se susrećemo sa brojnim obavezama koje treba da obavimo u toku dana. Da bismo to sebi olakšali potrebno je da napravimo plan kako bismo na jednom mestu imali jasan pregled svih obaveza. Sa vaše liste izaberite svega nekoliko privatnih i poslovnih prioriteta koji su vam ključni za taj dan i fokusirajte se primarno na njih. Važno je da tokom celog dana vodite računa da odolite distrakcijama i da svesno birate da se vratite na realizaciju prioriteta koje ste definisali. To će vam na kraju dana doneti veliku satisfakciju kada budete štiklirali sve realizovane prioritete.

  1. KORISTITE KALENDAR ZA PLANIRANJE I PROVERU

U poređenju sa stvarima koje pamtimo, zapisivanje može da bude odlična taktika u organizaciji našeg dana gde u personalizovanom planeru i kalendaru lako možemo da pratimo svoje aktivnosti i gde ćemo imati veću odgovornost prema svojim obavezama. Danas na raspolaganju imamo mnoge metode koje nam mogu olakšati planiranje. Bilo da planiramo na papiru ili u aplikaciji, važno je da imamo uvid u sve naše aktivnosti i u vreme koje smo za njih izdvojili kako bi mogli da budemo što efikasniji. Ključno je da ispravno alociramo vreme koje nam je potrebno da realizujemo svaki zadatak koji je pred nama.

Naša topla preporuka je da planirate i zakazujete i vaše slobodno vreme koje ćete iskoristiti u toku dana da uradite stvari koje vama prijaju i koje vas opuštaju, recimo da se posvetite vašem kućnom ljubimcu, malo prošetate ili pak odradite trening.

  1. NAUČITE DA SE ODMORITE

Jedna od bitnijih stavki u uspostavljanju balansa je korišćenje slobodnog vremena na adekvatan način. Isplanirajte svoje pauze, večeri, vikende da se opustite i odmorite ili da radite stvari koje volite i koje vas čine srećnim. Takođe je jako korisno da tokom radnog vremena ili tokom učenja isplanirate svoje pauze kako biste svoje telo oporavili od sedenja i osvežili svoje misli i fokus. Zapišite sve stvari u kojima uživate, velike i male i trudite se da neku od njih radite svakog dana.
Kada možete redovno da izdvojite neko vreme za sebe i prilagodite se sopstvenim potrebama, vi gradite temelje za upravljanje ravnotežom između poslovnog i privatnog života. Održavate se odmornim, motivisanim, uzbuđenim i mentalno spremnim.

  1. NAUČITE DA KAŽETE „NE“

Potrebno je da razumete šta je bitno za vas i koji su vaši prioriteti u određenom trenutku, kako bi ste se u potpunosti fokusirali na njih. U redu je da ponekad kažete „ne“ kako bi uspeli da izbegnete da prihvatate dodatne obaveze za koje nemate vremena i koje nisu toliko važne u određenom momentu. U redu je i da kažete „ne“ ako nešto ne želite. To je način na koji vodite brigu o sebi, što nikako nije neprimereno. Sa druge strane, na taj način vi i ukazujete poštovanje osobi koju ste odbili jer ukoliko prihvatite dodatne obaveze koje niste u mogućnosti da izvršite, vaš kvalitet rada će opasti.

Važno je razumeti da ne možete odjednom sve da promenite. Nemojte da pravite plan u kom ćete da promenite čitav svoj život. Izaberite jednu po jednu aktivnost i krenite malim koracima u pravcu poboljšanja. Ako ste dosledni u koracima koji su pred vama, potpuno je moguće poboljšati ravnotežu između poslovnog i privatnog života.

Ne zaboravite, naše vreme, kao i naši životi, su u našim rukama.

Milica Vukosavić,

Talent & Performance Management Expert.

AIESEC HUB, Karijera, Liderstvo