Zašto volontiraš kada nemaš para od toga?
Kao volonter, ovo je često pitanje sa kojim se susrećem. Ceo život se kroz neke aktivnosti bavim volontiranjem, ranije su to bile neke sekcije koje su mi pružale ličnu satisfakciju, kao i Crveni krst, a sada je to AIESEC. Ali zašto?
Živimo u svetu u kom je uglavnom novac pokretač i kada ljudi čuju da neko radi nešto bez ikakve novčane naknade, ne mogu da razumeju zašto. Neke od stvari koje mene pokreću da volontiram su:
- Težnja ka nekom višem cilju
- Sticanje radne navike
- Umrežavanje sa velikim brojem ljudi
- Sticanje novog znanja i iskustva
- Unapređivanje CV-ja
- Lična satisfakcija i osećaj zadovoljstva
Težnja ka nekom višem cilju
Ovo smatram najvećim motivom. Naravno da nećeš volontirati negde, ako ne vidiš neki cilj i veću svrhu. To može biti: humanitarna pomoć, promena nečijeg života, profesionalna pomoć, lični razvoj itd. Svaka volonterska organizacija ima svoju viziju. Ako deliš iste vrednosti želećeš da ostvariš svoj potencijal kroz volontiranje u organizaciji, neće ti biti potreban novac kada jasno vidiš cilj i svrhu.
Sticanje radne navike
Uvek sam imala problema sa disciplinom. Počinjala sam da treniram ili učim neki jezik mnogo puta u životu, ali nikada nisam imala kontinuitet i disciplinu da to izguram na duže staze. Radila sam stvari na vreme, ali sam sve ostavljala za poslednji trenutak. Sigurna sam da se svako susreće sa ovim problemom. Kada sam ušla u AIESEC, shvatila sam da tako više ne mogu. Ako počnem da učim jezik, neko će me držati odgovornom da ostanem redovna u tome; ako treba da uradim neke nedeljne zadatke i počnem da ih radim u poslednjem trenutku, neće na vreme proći ceo proces i kasniću. Počela sam da menjam svoje navike, planiram svoje dane i radim po malo svaki dan kako ne bih kasnila sa obavljanjem zadataka, ali sam to primenila i na druge segmente života.
Umrežavanje sa velikim brojem ljudi
S obzirom na to da je AIESEC internacionalna organizacija, ovo nikako ne sme da se zaobiđe. Broj ljudi koje sam upoznala tokom skoro godinu dana u ovoj organizaciji daleko premašuje trocifren broj. To su ljudi iz cele Srbije, ali i van nje. Imala sam priliku da upoznam ljude iz mnogih zemalja sa različitih kontinenata. Svi ovi ljudi su moji budući kontakti u poslovnom svetu, kako u Srbiji tako i van nje. A kada sam kod poslovnog sveta, ne smem da zaboravim sa koliko kompanija sam imala priliku da pričam i sarađujem. Kompanije vole mlade i ambiciozne ljude, a pogotovo volontere koji gaje strast prema onome što rade. Naravno, ljudi koje sam upoznala, nisu samo budući poslovni partneri, već i prijatelji. Znam da mogu da ih pozovem za apsolutno bilo šta i da će mi uvek pomoći.
Sticanje novog znanja i iskustva
Nije znanje samo u struci, ne moram biti u organizaciji koja se usko bavi profesijom kojom ću se baviti i za koju se školujem. Ja sam u organizaciji u sektoru za marketing, a studiram IT, što nije usko povezano. Pa šta ja onda dobijam od toga? Kroz rad u organizaciji, naučila sam veštine komunikacije, razbila strah od javnog nastupa, stekla disciplinu, upoznala ljude koji se bave istom profesijom kao ja, ali i totalno drugih interesovanja, naučila sam da radim i sa ljudima sa kojima se ne slažem uvek, pokazala sam da umem da budem timski igrač i radujem se tuđim uspesima, kao da su moji. Znam da je sve to doprinelo mom ličnom razvoju, kao i da će mi to mnogo olakšati sutra kada se zaposlim u nekoj kompaniji.
Unapređivanje CV-ja
Mislim da je ovo poprilično jasan motiv. Diploma fakulteta i formalno znanje često nisu dovoljni za pronalazak posla. Naravno, zavisi od profesije kojom želiš da se baviš. Sve više je na ceni neformalno obrazovanje, šta je ono što si radio/la i učio/la pored studija. Kao što rekoh, to nije presudno u pronalasku posla, ali je jedan veliki plus, koji će u slučaju dvoumljenja između dva kandidata često odlučiti.
Lična satisfakcija i osećaj zadovoljstva
Na kraju dana, ako nisi srećan/na i ispunjen/a, ako ne gajiš strast prema onome što radiš, ni jedan motiv nije dovoljno velik. Ako nemaš jasan cilj prema kom ideš i svakim danom i korakom, što si bliži ispunjenju, ti ne osećaš sreću i satisfakciju, da li je to što radiš zaista vredno tvog vremena? Pronađi strast, pronađi vrednosti koje deliš sa organizacijom u kojoj volotiraš, jer je sve ostalo manje bitno.
Nadam se da sam uspela da odgovorim na ovo, često postavljano pitanje i da sam te čak motivisala da izađeš iz svoje zone komfora i pronađeš organizaciju sa kojom deliš iste vrednosti; organizaciju uz koju vidiš svoj razvoj i napredak. Ko zna, možda je to upravo AIESEC!
Autorka teksta:
Anja Jović
Tim lider za marketing i odnose sa javnošću, lokalna kancelarija MET